Hartenhoeve: goede verbeteringen

Mogelijk klacht tegen inspectie

Deil. De Inspectie voor de Gezondheidszorg ziet goede verbeteringen bij de HartenHoeve. Toch is bestuurder Christien van Harten niet blij. Zij overweegt een klacht in te dienen over het rapport.

Vorig jaar bezocht de inspectie de HartenHoeve. In mei volgde het officiële rapport. Het was niet positief. De HartenHoeve scoorde onvoldoende op zes van de zeven punten. Het bedrijf kwam in een roller coaster terecht. De gemeente verwees geen nieuwe cliënten meer door; het zag er zelfs even naar uit dat bestaande cliënten weg zouden moeten. Zo ver kwam het niet.

HartenHoeve stortte zich op verbetering. In oktober kwam de inspectie weer op bezoek. Het rapport is net verschenen. HartenHoeve voldoet inmiddels aan vijf van de zeven normen. De inspectie eist dat in april ook aan de laatste normen wordt voldaan: ‘professionele afwegingen’ en ‘personeelsbezetting’.

Bestuurder Christien van Harten is verontwaardigd. Zij wijst in een reactie de inspectie op feitelijke onjuistheden en foutieve interpretaties. Van Harten geeft een voorbeeld: „Er moest een gedragswetenschapper worden aangesteld. Dat is in juni gebeurd. In oktober vindt de inspectie dat zij onvoldoende betrokken is bij alle cliënten. Dat is geen reële eis; ze is nog maar korte tijd in dienst.”

Ondertussen kreeg de HartenHoeve in november het HKZ certificaat, dat is het landelijke keurmerk voor de zorg. Van Harten: „Dat betekent dat we als organisatie goede zorg kunnen verlenen. De HartenHoeve heeft zich ontwikkeld van een zorgboerderij naar een zorginstelling.”

Maar de inspectie let op andere dingen. Die kijken naar voorschriften en protocollen. Van Harten: „de inspectie kijkt naar de theorie en gaat daarin voorbij aan de essentie van de zorg. Wij werken met heel moeilijke cliënten. Die kunnen bijna nergens anders terecht. Wij bieden ze een huiskamer, een gezin. Iedereen loopt in en uit, werkt mee en voelt zich thuis.

De inspectie rekent af op diploma’s van medewerkers. Je ziet het overal in de zorg en het onderwijs. Onze begeleiders zijn allemaal gediplomeerd of in opleiding mét goede werkbegeleiding. Veel belangrijker nog: alle medewerkers hebben ervaring, werken met hun hart en kunnen goede begeleiding bieden aan de cliënten. Een diploma zegt niet alles over wat een medewerker kan.”

Ondanks de forse verbetering is de inspectie niet tevreden. Van Harten: „We zitten wederom in onzekerheid. We kunnen bijvoorbeeld niet investeren in nieuw personeel, als indicaties mogelijk niet verlengd worden in april.” Zij overweegt een officiële klacht in te dienen tegen de werkwijze en de getrokken conclusies van inspectie: „Hun bezoeken hebben enorme impact op medewerkers en cliënten.”

Los van enig natuurlijk verloop zijn er geen cliënten weg gegaan tijdens al deze problemen. „Dat is prachtig! Cliënten kiezen voor HartenHoeve. We leveren zorg die aansluit op de vraag. Dat willen we voortzetten.”

Foto: Bestuurder Christien van Harten van de HartenHoeve

Bron:

https://www.weekbladwestbetuwe.nl/nieuws/politiek/913589/hartenhoeve-goede-verbeteringen-

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.